Nederlands Gitaar Forum

Ga terug   Nederlands Gitaar Forum > Gitariteiten > Alles over je gitaar

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 28-01-18, 14:16
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard Taylor's V-bracing is een Belgische uitvinding!

Ik heb de laatste twee dagen weer veel teveel tijd besteed aan discussies op gitaarnet.nl en acousticguitarforum.com, maar het was toch wel de moeite waard.

Aanvankelijk wilde ik alleen mijn gram spuien over het feit dat Taylor zijn goede naam te grabbel gooit door toedoen van allerlei domme marketingverhalen (die naar mijn mening soms grenzen aan oplichterij). Maar gaandeweg kwam er iets veel interessanters boven water.

De nieuwe V-bracing van Taylor is gepatenteerd in 2016. Het patent kun je hier vinden: http://www.freepatentsonline.com/9520108.pdf.

Tot mijn grote verassing las ik toen op gitaarnet.nl dat in 2012 iemand in België een nagenoeg identieke bracing heeft gepubliceerd. Hier vind je de originele post uit 2012: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-X-Y-Z-bracing

Zoals je ziet lijken de designs als twee druppels water, afgezien van een paar kleine details:

Dit is een heel boeiende ontwikkeling. Wat ik weet van patentrecht is dat je geen zaken kunt patenteren die eerder al in het openbaar gepubliceerd zijn. Ik weet bijna zeker dat de patentraad nooit de post op gitaarnet.nl heeft gezien, en een publicatie van een bouwtekening op een forum lijkt mij zeker een rechtsgeldige openbare publicatie. Dit zou betekenen dat Taylor's patent niet geldig is, zodat zij niemand kunnen verbieden de V-bebalking na te maken en zelfs commercieel te exploiteren. Andere gitaarbouwers zullen dat denk ik heel interessant vinden.

Verder vind ik het ook erg leuk te constateren dat V-bebalking dus niet door Taylor is uitgevonden, maar een Belgische uitvinding is. Niet dat ik Taylor beschuldig van plagiaat, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar grappig is het toch wel.

"Awel mijnheer Powers, die V-klankbebalking die hadden wij Belgen in 2012 toch al bedacht, gij hebt toch niet zitten foetelen hè?"

LOL

Laatst gewijzigd door Eltjo : 28-01-18 om 18:03
Met citaat antwoorden
Oud 28-01-18, 14:46
Thomas Thomas is offline
Plywood

Standaard

Er is inmiddels een post op het acoustic guitar forum van iemand die de moeite heeft genomen het patent te gaan lezen. Hij concludeert inderdaad dat het patent niet geldig is. Interessant, dat ik dit mag meemaken...

http://www.acousticguitarforum.com/f...8&postcount=35
Met citaat antwoorden
Oud 28-01-18, 15:36
Buzz Buzz is offline
Cherry

Standaard

Lachen dit.

Eltjo ik zag dat je inmiddels van acustic guitar forum gebannen bent. Ja ja, dat komt ervan stoute jongen!
Met citaat antwoorden
Oud 28-01-18, 16:40
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Lachen dit.

Eltjo ik zag dat je inmiddels van acustic guitar forum gebannen bent. Ja ja, dat komt ervan stoute jongen!
Inderdaad, ik zou "meerdere malen" de waarschuwing van de moderator genegeerd hebben. Grappig genoeg heb ik helemaal geen waarschuwing van ze gehad. De reden van mijn ban is mij dus totaal duister.

Of is de reden van mijn ban mij juist 100% duidelijk? Ha ha ha!

Laatst gewijzigd door Eltjo : 28-01-18 om 17:58
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten