Nederlands Gitaar Forum

Ga terug   Nederlands Gitaar Forum > Clips & Links > Clips

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 04-06-16, 09:06
Karel's avatar
Karel Karel is offline
Indian Rosewood

Lokatie: Wassenaar
Standaard Fire and rain

Vanwege de thread hiervoor... Opgenomen in mijn zolderstudio. Mixen en masteren blijft wel moeilijk. Iedere keer wanneer ik naar eigen opnames luister, wil ze weer (helemaal) op de schop nemen.

Lyrics & music

If you dig it, do it; if you dig it a lot, do it twice (Jim Croce)
Met citaat antwoorden
Oud 04-06-16, 17:43
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard

Karel, welkom bij de mix- en master crisis club. Hoe langer je naar je eigen mix luistert, des te slechter het allemaal gaat klinken. Ad infinitum. Ik ken dat. Daarom laat ik het masteren altijd door iemand anders doen. Ik wil daar niets meer mee te maken hebben!

Prachtnummer van JT en je geeft er een goede interpretatie aan. Dat is belangrijk, altijd iets van jezelf toevoegen. Wat hebben covers anders voor zin?

Geluidstechnisch gesproken zou ik het rustiger aan doen met de compressie. Deze opname staat er letterlijk stijf van. Ikzelf doe nooit meer dan een 6dB helling op alleen 10% van de hoogste pieken. Op die manier blijft het natuurlijke karakter behouden en krijgt de muziek meer 'lucht'. Ik zou ook eens kijken of je er een iets meer expliciete bas in kunt mixen. De overige kanalen kunnen dan in de EQ iets helderder. Daardoor krijg je betere kanaalseparatie.

Ik zet alle kanalen ook altijd op iets andere fase. Alsof ze allemaal in een 'rondje' om je heen staan.

Succes!
Oud 04-06-16, 20:49
Karel's avatar
Karel Karel is offline
Indian Rosewood

Standaard

Dank je wel, Eltjo. Ik ben heel blij met je commentaar. Heb de indruk dat je heel exact aangeeft waar het aan schort. Het zijn van die dingen die je zelf ook al aanvoelt als je bezig bent, maar die zo moeilijk te redresseren zijn. Sterker nog het gaat dan vaak van 'kwaad tot erger'. Ik ga beslist met je raadgevingen aan de gang.

Met citaat antwoorden
Oud 04-06-16, 21:33
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard

Vaak moet je op een gegeven moment zo'n mix project ook loslaten en er gewoon een maand niet meer naar luisteren. Daarna ben je weer in staat om objectief te oordelen en klinkt het vaak ineens een stuk beter.

:-)
Oud 04-06-16, 23:34
Karel's avatar
Karel Karel is offline
Indian Rosewood

Standaard

Dat is precies wat ik ga doen. Dinsdag ga ik voor drie weken naar Engeland, met vrouw en GS Mini. Wellicht nog her of der een open mic. Deed ik vorig jaar en was zeer inspirerend.

Ben overigens vanavond nog wel met jouw adviezen aan de slag gegaan. In mijn mix heb ik alle compressie rigoureus verwijderd, die ik successievelijk op heel veel tracks had toegevoegd. En dat is waar het fout gaat, want dan dwingt de ene compressie je tot de andere. Je had het goed gehoord. En tot mijn verbazing miste ik uiteindelijk niks. In tegendeel! Alleen bij het masteren weer wat overall toegevoegd. Nu al veel meer lucht en veel meer rust. Ga er na de vakantie mee verder.

Met citaat antwoorden
Oud 05-06-16, 13:19
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard

Klinkt inderdaad al een stuk beter!

Je zou ook nog de piano en de gitaar iets uit elkaar kunnen trekken (piano iets naar links pannen, gitaar iets naar rechts), eventueel met een kleine fasedraaiing (het linker spoor van de piano 1 ms in de tijd vooruit, en het linkerspoor van de gitaar 1 ms achteruit).
Oud 06-07-16, 23:13
Karel's avatar
Karel Karel is offline
Indian Rosewood

Standaard

Na wat afstand tijdens mijn vakantie heb ik mijn opname nog eens helemaal onder handen genomen. Strakkere baslijn, andere strings en lichte brushes. De piano heeft toch het loodje gelegd. Dit is het nu geworden (in duet met mijn 'zangjuf' Inge): Lyrics and music.
Dank voor je waardevolle commentaar, Eltjo!

Met citaat antwoorden
Oud 10-07-16, 11:38
Raoul Raoul is offline
Mahogany

Standaard

Mooi man!!
Met citaat antwoorden
Oud 11-07-16, 22:23
Karel's avatar
Karel Karel is offline
Indian Rosewood

Standaard

Dank Raoul!

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten