Nederlands Gitaar Forum

Ga terug   Nederlands Gitaar Forum > Gitariteiten > Alles over je gitaar

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 27-02-18, 16:14
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard Taylor V-bracing sustain test

Jamie Dickson (Guitarist Magazine) plaatste gisteren de eerste A/B vergelijking van Taylor's X-bracing versus V-bracing op JijBuis. Zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=WgivbrQ_lyg[

Aan de hand van de audio van deze clip heb ik eens de sustain vergeleken van de drie gitaren: een Taylor 914ce X-braced, 914ce V-braced en K14ce V-braced.

Ik heb daarvoor 8 seconde clipjes gebruikt van Jamie's video, steeds van hetzelfde akkoord tijdens het uitklinken (op 6:11, 6:38 en 7:08). Alle clipjes begonnen steeds op hetzelfde moment en zijn genormaliseerd op hetzelfde beginvolume. Vervolgens heb ik twee keer een mix gemaakt:

1. X-braced 914 links, V-braced 914 rechts, en
2. X-braced 914 links, V-braced K14 rechts.

Door vervolgens simpelweg naar de stereo-volume indicator te kijken, kun je direct zien welke gitaar een langere sustain heeft.

Wie schetste mijn verbazing: de X-braced 914 heeft een betere sustain dan de V-braced 914! Bij de K14 maakte het amper wat uit, misschien dat de K14 heel iets langere sustain heeft, maar dat kom dan duidelijk niet door de V-bracing.

Zo zie je maar weer... Grappig te zien dat er desondanks vele reviewers lopen te jubelen dat de sustain van V-braced gitaren zo lang is... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=mIMSZeMxJoQ[
Oud 10-03-18, 21:10
TonN's avatar
TonN TonN is offline
Brazilian Rosewood

Standaard

https://m.youtube.com/watch?v=62_LHcowEco
Oud 15-03-18, 12:38
Eltjo's avatar
Eltjo Eltjo is offline
Maestro

Standaard

Bedankt TonN, interessant filmpje voor wie nieuwsgierig is naar de effecten van V-bracing.

Ik heb de afgelopen twee weken enorm veel gediscussieerd op het AGF, nadat Andy Powers himself een uitleg had gegeven over waarom V-bracing intonatie zou verbeteren.

Dat werd een enorm lange thread, met enerzijds een hoop onzin en trolling, maar ook met vele zeer waardevolle bijdragen waar je veel van leren kunt. De thread loopt nu langzaam op zijn einde, en ik zal daarom binnenkort mijn conclusies gaan samenvatten (ik zal ze dan ook hier posten). Ik moet dat heel zorgvuldig doen, want ik ben de laatste weken twee keer van het AGF gebannen vanwege "brand bashing" Volslagen onzinnig natuurlijk, want ik heb geen vieze woorden gebruikt en al mijn argumenten altijd onderbouwd, maar het Acoustic Guitar Forum is ooit begonnen als het Taylor Guitar Forum, dus bij ieder argument in het nadeel van Taylor schop je al snel een moderator tegen twee zere benen. :-)

Enniewee - hier zijn mijn voorlopige conclusies over V-bracing:
  1. De claim dat V-bracing zowel volume zou verhogen als sustain zou verlengen is in principe al uiterst dubieus. Het zou betekenen dat de Wet van Behoud van Energie wordt geschonden, of dat alle gitaren die tot nu toe zijn gebouwd enorm veel demping hebben waardoor de energie in de snaren wordt omgezet in warmte. Beide opties zijn vrij onzinnig. Een test die ik heb uitgevoerd liet zien dat de sustain van een V-braced Taylor zelfs (iets) korter was dan die van een identieke Taylor met X-bracing.
  2. De claim van Taylor dat bracing intonatie kan verbeteren klopt - althans in principe. Maar aan de hand van de uitleg van Andy Powers in een privé email aan een van de leden van het AGF concludeer ik dat hij niet precies begrijpt hoe dat werkt. Intonatieproblemen op een gitaar als gevolg van de bracing, als ze al hoorbaar zijn, zijn alleen soms aanwezig op heel licht gebouwde gitaren met nylon snaren. En zelfs dan vindt het alleen maar plaats bij 2 of drie noten. De reclamefimpjes van gitaristen die overal akkoorden hoog op de hals spelen en beweren dat het allemaal veel zuiverder klinkt, slaan dus nergens op. Alles wat deze mensen horen zit alleen maar tussen hun oren en nergens anders. Het is ook waarschijnlijk dat dit intonatieprobleem totaal niet speelt op staalsnarige gitaren (ik ga dat nog uitzoeken).
  3. Een beetje een gevorderde gitarist 'speelt' voortdurend met intonatie door het gebruik van string bends, string stretches, vibrato's en neck bends, die allemaal veel meer invloed hebben op de toonhoogte. Daarnaast is de getemperde stemming van een gitaar ook al een veel grotere bron van storing dan een enkele toon die heel iets hoger of lager zou klinken - als je hem voorzichtig en met perfect constante kracht fret.

Lang verhaal nog langer: meer sustain plus hoger volume is geklets, en wat de intonatie betreft biedt Taylor een oplossing die niet zal werken voor een niet bestaand probleem.

Dat neemt niet weg dat de V-braced Taylors ongetwijfeld geweldige instrumenten zijn, trouw aan de Taylor traditie, met een ander klankkarakter dan voorheen. Als je er een betalen kunt, zou ik er snel eentje kopen. Ik wacht tot er een V-braced grand concert komt, en dan koop ik hem (al was het maar om metingen op uit te voeren . Mocht hij tegenvallen, dan bied ik hem op dit forum te koop aan.

Laatst gewijzigd door Eltjo : 15-03-18 om 12:44
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten